Utsidan räknas, insidan avgör!

Äppelkaka á la Amanda!

Publicerad 2013-09-18 17:06:00 i

Jag har som jag skrev tidigare gjort en äppelkaka. Till denna använde jag inga mått utan jag höftade lite. Varför jag gjorde det var för att det beror på hur stor form man använder. Man kan göra denna kaka i mindre formar också så det blir som en muffins tillexmpel. Men det här använde jag i alla fall:
♦ Äpplen  (spelar ingen roll vilket typ av äpplen du använder, ta det du tycker är godast)
 
♦ Kanel
 
♦ Socker
 
♦ Mjöl
 
♦ Smör
 
♦ Havregryn
 
Såhär gjorde jag:

1. Skar äpplena i bitar och tog ut stjärnhuset (jag valde att ha skalet på men det får man göra som man vill med)

2. La ner äpplena i en form med lite flytande smör på botten.

3. Hällde på kanel och socker och blandade runt det.

4. I en bunke/skål på sidan om blandade jag mjöl, socker och havregryn.

5. Jag hällde sedan en jämt lager med smeten/degen (mjöl, socker och havregryn) över äpplena.

6. Jag skivade lite margarin ovan på allt och sedan ställde jag in kakan i ugnen på 225°C i 20 minuter, sedan är den klar.

7. Låt den svalna och servera med vaniljsås eller vaniljglass det är en smak sak.

 
Lycka till!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej
Instagram

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela